Súkromník už z Oravy do Bratislavy nejazdí, pre dotované vlaky

Pravidelná súkromná autobusová linka zo Zuberca do Bratislavy už nepremáva, pre dotované vlaky. Starostovia sa obávajú, aby ju nenasledoval aj verejný dopravca.

Aby mohli podnikať, kúpili si nový autobus. Dnes stojí v garáži, hoci lízing ešte nesplatili.Aby mohli podnikať, kúpili si nový autobus. Dnes stojí v garáži, hoci lízing ešte nesplatili. (Zdroj: LÝDIA VOJTAŠŠÁKOVÁ)

Pravidelná súkromná autobusová linka zo Zuberca do Bratislavy od marca nepremáva, pre dotované vlaky. Hornooravskí starostovia sa obávajú, aby ju nenasledovali aj spoje verejného dopravcu.

ZUBEREC/NIŽNÁ. V pracovných dňoch a v nedeľu prepravovala zuberecká firma V-Trans cestujúcich zo Zuberca cez Oravice a Trstenú do Bratislavy. Mimo Oravu stála v Žiline, Trnave a v Bratislave. Od marca pravidelná linka nepremáva. Dôvodom sú dotované vlaky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Písali sme prezidentovi, ministrovi dopravy aj podpredsedníčke parlamentu,“ hovorí Margita Vrláková. „Odpísal jedine prezident, že o diskriminácii vie, ale na to, aby nám pomohol, nemá dostatočné právomoci.“

SkryťVypnúť reklamu

Verili, že bude lepšie

Štefan Vrlák celý život pracuje ako vodič. Podniká od roku 2004, so synom. „Začínali sme s dvomi Karosami,“ hovorí jeho manželka Margita. „Keď vyšiel zákon, že autobusy staršie ako 16 rokov nemôžu premávať v pravidelnej autobusovej doprave, museli sme si na lízing kúpiť nový, ak sme chceli ďalej podnikať. Mýto či daň z motorových vozidiel sú riadne pálky. Verili sme, že keď splatíme autobus, bude to lepšie.“

Trochu aj bolo, do novembra 2014, kým nezačali študenti a dôchodcovia cestovať vlakmi zadarmo. „Keď ste chceli pomôcť, prečo aj cestovanie autobusmi nemajú študenti a dôchodcovia zadarmo?“ pýta sa Margita kompetentných. „Len preto, že železnice sú štátne? Jedným pomáhate a druhých idete potopiť. Hoci sme od nikoho nedostali ani cent, poskytovali sme zľavy študentom aj dôchodcom nad sedemdesiat rokov.“

SkryťVypnúť reklamu

Štát nás likviduje

Už v decembri firma zaznamenala 30-percentný pokles tržieb. Po ešte slabšom začiatku roka sa rozhodla od marca linku stopnúť, zatiaľ do septembra. „Zľavnené cestovanie vlakom aj pre pracujúcich nás celkom dorazilo. Ľudia nám stále volajú, aby si objednali miestenky. Až mi je do plaču, keď im vysvetľujem, že sme museli skončiť vďaka reformám. Hovoria, že je to škoda. Keby pre nás platili rovnaké podmienky ako pre železnice, mohli by sme ju obnoviť.“

Vrlákovci majú sedem detí. „Aj naše študovali v Bratislave. Keď chceli mať peniaze, zarobili si ich. Všetky pracujú na Slovensku, jedno ešte študuje. Celý život poctivo pracujeme, no z tejto situácie východisko nevidíme. Môj muž má 59 rokov. Kto ho teraz zamestná? Kto splatí naše pôžičky? Od štátu sme nežiadali žiadnu pomoc, chceli sme iba poctivo pracovať. A výsledok? Štát nás pomaly, ale isto likviduje, a ešte sa chváli, ako dobre robí.“

SkryťVypnúť reklamu

Nesystémové riešenie

Dotovanie železničnej dopravy kritizuje aj Združenie miest a obcí Hornej Oravy (ZMOHO). „Zvýhodniť časť obyvateľstva v jednej republike považujem za nesystémové riešenie,“ hovorí predseda združenia Ján Banovčan. „Dalo sa to riešiť iným spôsobom, napríklad zvýšením dôchodkov alebo rodinných prídavkov na študentov. Navyše, aj za prácou dochádzajúci zamestnaní ľudia, ktorí nebývajú v blízkosti železnice, musia platiť normálne cestovné, čím sú tiež znevýhodnení.“

Starostovia sa obávajú, že pokles cestujúcich povedie k zrušeniu spojov. „Chcem nadniesť túto problematiku na Rade ZMOSu,“ povedal Banovčan. „Aby to bolo spravodlivé, náklady na cestovanie minimálne po najbližšiu železničnú stanicu by mohla pokryť dotácia pre autobusových prepravcov.“

Čakajú na čísla

„Bezplatné a zľavnené vlakové lístky ovplyvňujú najmä spoje súbežné s vlakmi, a to najmä tam, kde sú stanice blízko seba,“ povedal na aprílovom rokovaní ZMOHO Ján Lenčucha, vedúci dopravy trstenskej prevádzky SAD Liorbus. „Dopad majú aj na linky, kde sme to nepredpokladali, napríklad z Nižnej do Zábiedova. Ľudia, ktorí ňou cestovali do Tvrdošína, dnes uprednostnia vlak.“

Župa pre tento rok zvýšila rozpočet zmluvným dopravcom o osem percent. Či to bude stačiť na vykrytie strát spôsobených dotovanou vlakovou dopravou, zatiaľ nevedno. „Budeme to vedieť vyčísliť až po zhodnotení prvého štvrťroka,“ povedal Igor Janckulík z komisie dopravy pri krajskom zastupiteľstve.

Najčítanejšie na My Orava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 430
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 249
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 031
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 778
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 569
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 073
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 193
  1. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  2. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  3. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  4. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  5. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  7. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  8. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 056
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 678
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 490
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 471
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 402
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 397
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 690
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 670
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  2. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  3. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  4. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  5. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  7. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  8. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 056
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 678
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 490
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 471
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 402
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 397
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 690
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 670
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu