NÁMESTOVO. S prianím dobrých rúk a počasia, ale aj pevných nervov, poklepali v utorok základný kameň stavby Námestovo-prieťah. Štátnu cestu prvej triedy v dĺžke 2,4 kilometra rekonštruuje Slovenská správa ciest prostredníctvom zhotoviteľa, ktorým je združenie firiem Hastra a Swietelsky. Do práce na diele za 5,6 milióna eur sa pustilo vo februári.
Výsledok bude stáť zato
„Je to slávnostný deň nielen pre mesto, ale pre celý okres,“ povedal primátor Ján Kadera. „Prieťah považujem za stavbu desaťročia. Takáto veľká investícia v Námestove ešte nebola a myslím si, že ani dlho nebude. Kompetentní pochopili, že v meste je kritická dopravná situácia a zabezpečila financovanie výstavby z Európskej únie a štátneho rozpočtu, za čo jej patrí veľká vďaka. Spraviť kruhovú križovatku pod kostolom bolo najmenej. Komplexné riešenie zabezpečí plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky naprieč celým mestom. Verím, že nakoniec budeme všetci spokojní.“
Primátor Ján Kadera počas slávnostného otvorenia stavby.
Dobré ruky stavbárom a pevné nervy obyvateľom poprial Viktor Stromček, štátny tajomník ministerstva dopravy. „Hoci sme vnímaní najmä cez výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, cesty prvej triedy sú pre nás kľúčové. Nová infraštruktúra pomôže nielen vodičom, ktorí tranzitujú mestom, ale aj obyvateľom. Výstavba zasiahne do ich každodenného života, no verím, že výsledok bude stáť zato.“
Päť etáp
„Ťažko povedať, ktorý zo stavebných objektov je najnáročnejší,“ povedal Juraj Lazúr, riaditeľ pre dopravné stavby spoločnosti Hastra. „Na začiatku úseku, kde sa odkláňa nová trasa, treba vybudovať sedemmetrový násyp, ktorý sa začína vo vodnej nádrži. Náročná je aj druhá časť od kruhovej križovatky pod kostolom, kde sa robí pomaly kompletná výmena konštrukčných vrstiev vozovky vrátane rozšírenia. Aj kruhové križovatky majú svoje čaro, obzvlášť, keď sa budujú za plnej premávky. Máme s tým skúsenosti, veľa bude závisieť od disciplinovanosti vodičov.“
Samotná výstavba je rozdelená na päť etáp, pre každú je určené dočasné dopravné značenie znamenajúce zúženie vozovky, presmerovanie dopravy či obchádzku.
Na poklepaní kameňa sa zúčastnil aj Viktor Stromček, štátny tajomník ministerstva dopravy (v strede). FOTO: MARTIN PAVELEK
Potrebujú znížiť hladinu
Zhotoviteľa zaskočila vysoká hladina Oravskej priehrady. „Po piatich rokoch prišiel rok mimoriadny bohatý na zrážky,“ hovorí Lazúr. „Stále sa boríme s vysokou hladinou vodnej nádrže. V porovnaní so súčasným stavom ju potrebujeme mať o tri metre nižšie. Čo meter, to 60 miliónov kubíkov vody. Keby odteraz neboli prítoky, a to nielen na Orave, ale ani na Váhu, trvalo by to 2,5 mesiaca. Rokujeme s vodohospodármi aj s projektantmi a hľadáme riešenie.“
Stavba má byť hotová do konca roka. „Ak sa budú dať klásť živičné vrstvy. Pre prísne technologické predpisy si na to investor dáva pozor. V prípade nepriaznivého počasia nám ich nedovolí klásť.“
Dokončenie by mohli oddialiť aj nepredvídané udalosti. „Keby bolo treba robiť geotechnické úpravy podložia alebo by sme nedajbože natrafili na archeologické nálezisko,“ dodal Juraj Lazúr.
Námestovčanka Valéria Záhradníková, ktorá sa prišla pozrieť na otvorenie stavby, sa najviac teší na nové priechody pre chodcov. „Prejsť z jednej strany cesty na druhú pri Tempe je nebezpečné. Jednu moju priateľku tam zrazilo auto. Vodič ušiel a nemal jej kto pomôcť. Najvyšší čas, že sa niečo robí pre bezpečnosť ľudí v okresnom meste.“