PUCOV. Nová cesta v časti Pilátová je najväčšou minuloročnou investíciou dolnooravskej samosprávy.
Trvácnejší povrch
Obyvatelia desiatich domov okolo 140-metrov dlhého úseku sa už nevozia po makadame. „Uprednostnili sme cestný betón pred asfaltom,“ povedal starosta Metod Sojčák. Prax ukazuje, že betónové cesty sú najkvalitnejšie, pretože poveternostné vplyvy asfalt deformujú, zatiaľ čo betón vyzerá byť trvácnejší.“
Ďalší dôvod pre výber betónového povrchu súvisel s potrebou rozšíriť úzku, 2,5 metra širokú cestu o necelý meter. „Z jednej strany ju lemoval oporný múr, z druhej svah. Ak by sme použili asfalt, krajnica by sa ulamovala.“
Plastové debnenie umožnilo rozšíriť cestu o necelý meter. FOTO: OcÚ
Na hodnotenie je priskoro
Živnostník, ktorý ponúkol najnižšiu cenovú ponuku, prišiel s návrhom rozšíriť cestu prostredníctvom plastových prefabrikátov.
„Daný profil sa pomocou pneumatického kladiva vtlačil do terénu,“ opisuje starosta postup stavebných prác. „Tým sa vytvorila oporná stena, ktorú vystužili železným profilom, na ktorý neskôr osadia zábradlie. Cestu potom dosypali kamenivom až ku stene. Zhutnili ho, osadili armatúru na cestu a z druhej strany ju zadebnili. Povrch tvorí cestný betón s hrúbkou pätnásť až osemnásť centimetrov.“
Ľudia sú zatiaľ spokojní, aj keď na hodnotenie je ešte priskoro. „Na jar uvidíme, ako sme dopadli po zime.“
Nová cesta stála približne dvadsaťosemtisíc eur.
„Plastové debnenie nám dodala poľská spoločnosť za uvádzaciu cenu. Má záujem presadiť sa na slovenskom trhu a oporný múr slúži ako ukážka pre ďalších záujemcov.“