BRATISLAVA. Štefan Svitko, trojnásobný majster Európy v endure a päťnásobný účastník Rely Dakar, sa chystá na budúcoročný 37. ročník prestížnej motoristickej súťaže s niekoľkými novinkami.
Nová motorka je ľahšia
Prvýkrát v histórii svojho účinkovania na juhoamerickom dobrodružstve sa 32-ročný Žaškovčan predstaví v žlto-čiernych farbách Slovnaft Teamu. Rovnako premiérovo sa s náročnými traťami naprieč Argentínou, Bolíviou a Čile popasuje na úplne novom motocykli z dielne KTM, ktorý je postavený na špeciálnom ráme z chrómovo-molybdénovej ocele.
„Nová motorka je v porovnaní s predchádzajúcimi replikami minimálne o desať kilogramov ľahšia,“ hovorí oravský motocyklista. „Má výkonnejší motor, nemá karburátor, ale má vstrekovanie paliva, čo je výhodou predovšetkým vo vysokých nadmorských výškach. Z fabriky sme ju doviezli o týždeň neskôr, ako bolo v pláne. Trochu nám to síce skomplikovalo prípravu, ale spolu so Zlatkom Novosádom, ktorý bude mojím mechanikom na Dakare 2015, sme ju stihli rozobrať a nanovo postaviť, respektíve zdokonaliť. Navyše sme zistili, že z továrne nám ju dodali s malou výrobnou chybou, ktorú sme vďaka rozobratiu zavčasu objavili a mohli odovzdať do opatery organizátorom Dakaru vo francúzskom prístave Le Havre.“
Opäť absolvuje vysokohorské túry
Štefan Svitko sa bude ostávajúce týždne pripravovať na dvoch motorkách, na ktorých jazdil predchádzajúce ročníky. Okrem domácich terénov sa chystá trénovať aj do Chorvátska, kde sú podobné terény, aké ho čakajú v januári v Argentíne. „Dúfam, že dovtedy neochoriem, ani sa nezraním. Nechcel by som namiesto tréningu ležať chorý v posteli.“
Minulý rok bol Žaškovčan prvýkrát na vysokohorskom sústredení vo Vysokých Tatrách, ktoré sa mu potom v Andách veľmi osvedčilo. „Aj tento rok chcem absolvovať nejaké vysokohorské túry vo Vysokých Tatrách. Vlani sme niekoľko etáp strávili v Andách v nadmorskej výške okolo 3500 metrov nad morom, čo na mnohých jazdcoch bolo poznať. Ja som vďaka vysokohorskej príprave nemal v tejto nadmorskej výške žiadne väčšie problémy. Dokonca ani počas tretej etapy, v ktorej sme sa vyšplhali až tristo výškových metrov nad štyritisícovú hranicu.“
Navyše organizátori chcú budúcoročný Dakar predĺžiť až o dvetisíc kilometrov, čo znamená, že denne strávia účastníci na motorke o približne dvesto kilometrov viac.
Do tímu zobral švagra Martina Kubačku
Najlepším výsledkom Štefana Svitka na Dakare je 5. miesto z roku 2012, ktorým si latku náročnosti postavil mimoriadne vysoko. „Ak by som netúžil po prekonaní tohto maxima, tak by som na Dakar ani nemusel ísť. Veľmi túžim po stupňoch pre víťazov. Pre tento cieľ rok čo rok podstupujem čoraz náročnejší kondičný i jazdecký tréning. Robím všetko pre to, aby som psychicky, kondične i technickým vybavením bol pripravený nie na 100 percent, ale podľa možnosti až na 110 percent. Budem na motorke jazdiť až do poslednej možnej chvíle.“
Rely Dakar je nevyspytateľná súťaž. Nikdy sa nevie, čo sa počas nej môže stať. K úspechom by mala skúsenému Oravčanovi pomôcť nová technika s novým tímom, ktorý bude tvoriť už aj švagor Martin Kubačka. „Veľmi dobre sa vyzná v našom motoristickom športe. Počas Dakaru bude mať na starosti logistiku, aktualizáciu informácií. Bude sa starať o kontakt so Slovenskom, čiže bude človekom, ktorý bude mať na starosti prenos najaktuálnejších správ o našom účinkovaní na Dakare na Slovensko.“
Martin Kubačka, ktorý v súčasnosti pôsobí ako technický komisár Slovenskej motocyklovej federácie, bol v minulosti manažérom klubových tímov na medzinárodnej šesťdňovej súťaži ISDE v Grécku, Portugalsku a Nemecku.