V roku 1921 jazdilo na slovenských cestách 143 osobných a nákladných áut. Stačili i prašné cesty. Kto by si na ne sťažoval? V roku 1965 už na Slovensku premávalo 95-tisíc len osobných automobilov, o deväť rokov neskôr 334-tisíc.
Človek spohodlnel. S vidinou luxusných a moderných áut prestal pozerať na cesty. Úzke cesty mu zrazu nestačili. Chcel mať viacprúdové cesty a diaľnice. Automobilová loby si to v štáte vydupala. Na začiatku tohto roka jazdilo po slovenských cestách približne 1,6 milióna osobných automobilov. A to je už sila.
Z dopravy sa stalo ekonomicky najvýhodnejšie priemyselné odvetvie, v doprave vznikali milióny pracovných miest. Vývoj áutomobilov dnes napreduje rýchlejšie ako stavba ciest.
„Najväčšou prioritou štátu je dokončenie chrbtice celého systému, čiže diaľnice D1," povedal minister dopravy Ján Figeľ. Aj Orava chce cestu. Presný termín dokončenia cesty R3 nie je stanovený. „Dôležité je, že sa s ňou počíta a bude sa ďalej rozvíjať v rámci reálnych finančných možností štátu."
Vývojári by mohli štátu pomôcť. Stačilo by pozrieť sa hore. Do vzdušných ciest investovať netreba. A keď sa už zaplní aj obloha, ešte je tu vesmír.
Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír pripravuje projekt kolonizácie Marsu. V niektorých štátoch už hľadajú záujemcov o letenky. Viacprúdové trasy vesmírom zatiaľ netreba. A keď by bolo treba, stačí z leteniek urobiť jednosmerné.